Home / טורים אישיים / המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים :פרשת וארא

המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים :פרשת וארא

המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים

רש"י : טורח משא מצרים

 המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים

ידוע המחלוקת בגמרא בברכות (לח) בענין ברכת המוציא לחם מין הארץ האם מברכים המוציא או מוציא :ת"ר מה הוא אומר המוציא לחם מן הארץ רבי נחמיה אומר מוציא לחם מן הארץ אמר רבא במוציא כולי עלמא לא פליגי דאפיק משמע. אלא המחלוקת היא רק במילה המוציא רבנן סוברים שמילת המוציא היא הודעה על העבר שכבר הוציא את הלחם שקיים ומונח לפני המברך. הם לומדים את זה מפסוק בתורה (דברים  ח טו) הַמּוֹלִ֨יכֲךָ֜ בַּמִּדְבָּ֣ר ׀ הַגָּדֹ֣ל וְהַנּוֹרָ֗א נָחָ֤שׁ ׀ שָׂרָף֙ וְעַקְרָ֔ב וְצִמָּא֖וֹן אֲשֶׁ֣ר אֵֽין־מָ֑יִם הַמּוֹצִ֤יא לְךָ֙ מַ֔יִם מִצּ֖וּר הַֽחַלָּמִֽישׁ׃ והלא זה נאמר להם במדבר אחרי המעשה בזמן שמרע"ה הוכיח את עם ישראל אם כך רואים שמילת המוציא פועל עבר.

ורבי נחמיה סבר שמילת המוציא היא פועל עתיד שעתיד להוציא ולא שכבר הוציא. והוא לומד זאת מפסוק אחר בתורה (ספר שמות ו פסוק ז )וְלָקַחְתִּ֨י אֶתְכֶ֥ם לִי֙ לְעָ֔ם וְהָיִ֥יתִי לָכֶ֖ם לֵֽאלֹהִ֑ים וִֽידַעְתֶּ֗ם כִּ֣י אֲנִ֤י יְהוָה֙ אֱלֹ֣הֵיכֶ֔ם הַמּוֹצִ֣יא אֶתְכֶ֔ם מִתַּ֖חַת סִבְל֥וֹת מִצְרָֽיִם׃ ועדיין לא הוציאם ממצרים מכוון שכל זה נאמר במעמד הסנה הבוער .

ולסוף הסוגייה הוכרע לשיטת  חכמים ולהלכה אומרים המוציא לחם מן הארץ דקי"ל כרבנן דאמרי דאפיק משמע

אך יש לנסות לפרש את מילת המוציא גם בלשון הווה ותמידית שבכל רגע ורגע יכול השם יתברך להוציא את האדם מתוך מצרים של עצמו , כי מצרים היא בחינת כל התאוות והמשברים שעוברים על האדם כי מצרים היא בחינת מייצר משני צדדים שבאים על האדם וכיוון שהאדם שקוע בתוך המצרים של עצמו , אז תועיל רק צעקה ונאקה בכדי לצאת משם שנאמר (שמות פרק ג פ' ז) וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה רָאֹ֥ה רָאִ֛יתִי אֶת־עֳנִ֥י עַמִּ֖י אֲשֶׁ֣ר בְּמִצְרָ֑יִם וְאֶת־צַעֲקָתָ֤ם שָׁמַ֙עְתִּי֙מִפְּנֵ֣י נֹֽגְשָׂ֔יו כִּ֥י יָדַ֖עְתִּי אֶת־מַכְאֹבָֽיו׃

כשאדם נמצא בתוך כל הקשיים האלה של שלום בית וקשיי הפרנסה וכל מיני בחינות מצרים שעופפין אותו  משם תועיל לו רק צעקה ,ומתוך המקום הנמוך הזה מתוך מצרים שלשם הגיע מחמת חטאו יאמר די לחטאי ויצעק מין המייצר "מין המייצר קראתי יה ענני במרחב יה"

אז יתקיים בו הפסוק הסמוך(שמות פרק ג פ' ח) וָאֵרֵ֞ד לְהַצִּיל֣וֹ ׀ מִיַּ֣ד מִצְרַ֗יִם וּֽלְהַעֲלֹתוֹ֮ מִן־הָאָ֣רֶץ הַהִוא֒ אֶל־אֶ֤רֶץ טוֹבָה֙ וּרְחָבָ֔ה אֶל־אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָ֑שׁ אֶל־מְק֤וֹם הַֽכְּנַעֲנִי֙ וְהַ֣חִתִּ֔י וְהָֽאֱמֹרִי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י וְהַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי׃

שהשם יורד להציל את האדם ומעלה אותו מבחינת מצרים אל ארץ טובה. היינו שמקרב אותו אליו שהוא מקור הטוב שנאמר "הודו לה' כי טוב"

על כן צרכים להבין שהשם הַמּוֹצִ֣יא אֶתְכֶ֔ם מִתַּ֖חַת סִבְל֥וֹת מִצְרָֽיִם נאמר בכל מצב הווה גם היום שנזכה

לביאת משיח צדקנו מהרה אמן .

צחי לאון

השגחה פרטית

About צחי לאון

מחבר הספר ״השגחה פרטית״, ליצירת קשר להזמנות או שיעורים 050-9100609

Check Also

כנס כי בלבנו אש ביד בנימין 24/12

כי בליבנו אש – כנס ביד בנימין ב׳ טבת 24/12

כנס ביד בנימין: הרב רביד נגד | אור לנוער שרון רוטר | זמרת, יוצרת, בעלת ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים